Keystone logo
Charles University Protestant Theological Faculty

Charles University Protestant Theological Faculty

Charles University Protestant Theological Faculty

Bevezetés

A Protestáns Hittudományi Kar (eredetileg Hus Csehszlovák Protestáns Teológiai Kar ) 1919. április 28 -án alakult Prágában. Az első világháború előtt számos korlátozás volt érvényben a protestánsokkal szemben Csehországban (amelyek a idő), és a minisztérium jelöltjeinek Bécsbe kellett menniük tanulni. A háború után az új csehszlovák állam létrejöttével teljes a vallásszabadság.

A református és evangélikus protestánsok egyesültek, hogy megalapítsák a Cseh Testvérek Evangélikus Egyházát, és első lépései között szerepelt a Protestáns Hittudományi Kar létrehozása a teológiai hallgatói és más egyházak hallgatóinak képzésére. Fennállásának első évében a Karnak 14 hallgatója volt, de ez hamarosan 1923 -ban 78 -ra, 1929 -ben pedig 160 -ra nőtt. A nők 1922 -ben kezdtek tanulni a Karon; számuk jelentősen megnövekedett, miután a Cseh Testvérek Evangélikus Egyházának zsinata 1953 -ban úgy döntött, hogy nőket szentel fel a szolgálatba. A német megszállás alatt a Kar bezárt, a legtöbb más felsőoktatási intézménnyel együtt, de folytatta tevékenységét, amikor A második világháború véget ért. 1949-50-ben 230 tanuló volt.

1950 -ben a kommunista állam úgy határozott, hogy a kar két iskolára oszlik: a Hus teológiai karra a csehszlovák huszita egyház hallgatói számára, és a Comenius protestáns teológiai karra a cseh testvérek evangélikus egyházának és a kisebb egyházaknak. A kommunisták alatt a Comenius Kar sok nehézséget tapasztalt, és a hallgatók száma 100 alá csökkent. Az 1950 -es és 1960 -as évek nagy részében a dékán volt a vezető cseh protestáns teológus, Josef Lukl Hromádka. A kommunista rezsim 1989 -es bukása után új lehetőségek nyíltak meg a Comenius Kar számára. Óriási mértékben nőtt a tanulók száma. 1990 -ben a Comenius Kar bekerült a Károly Egyetembe, és átnevezték a protestáns teológiai karra. 1995 -ben nagyobb telephelyekre költözött jelenlegi telephelyén. 2007-2008-ban a Karon körülbelül 500 hallgató és mintegy 25 oktató dolgozott.

Kari pecsét és szimbóluma

Gondolkozz - Cselekedj - Beszélj: A teológia mint só

Néhány gondolat a Kar emblémájáról

Pavel Filipi

Amikor 1919 -ben létrehozták a prágai protestáns teológiai karot, alapítói egy kisebb feladattal is szembesültek, sok más fontos feladat mellett: hogyan lehet szimbolikusan képviselni azokat a hagyományokat, amelyekre építenek, és azokat a célokat, amelyekre törekedtek. Ezért új emblémát terveztek, amelyet ma is a kar pecsétjeként használnak.

Hogyan kell megérteni a szimbolikáját?

A kör alakú kialakítás közepén egy kelyhet látunk. Ez elég egyértelműen szimbolizálja a kapcsolatot a cseh reformáció örökségével, különösen a huszita reformációval, amely újra bevezette a kehely fogadását a laikusok részéről az úrvacsora ünnepségein. 1417 -ben a Prágai Egyetem teljes Hittudományi Kara felszólította a közösséget mindkét fajtára, a forradalom oldalára állva, és ezzel kockáztatva annak létét: a Konstanci Zsinat egy éven belül visszavonta tanítási engedélyét. E szimbólum kiválasztásával az új Kar megmutatta, hogy elkötelezett a kehely iránt (mindezzel együtt), mint a husziták, és elutasított mindenféle klerikalizmust, beleértve a teológiai klerikalizmust is.

A kerek kialakítás felső felében a latin szavakat olvashatjuk: SAPERE, AGERE, LOQUI, ami angolul azt jelenti: gondolkozz, cselekedj, beszélj. E mottó történelmi eredete Jan Amos Komenský (Comenius), a régi Testvéregység utolsó püspökéig nyúlik vissza. E kifejezések megválasztása és összekapcsolásának módja minden további magyarázat nélkül megérthető. A teológiának, amelyet az új Kar ki akar művelni, tudományosnak kell lennie, és szigorú szellemi fegyelmet igényel; gyakorlatiasnak kell lennie, és cselekvésre kell vezetnie; és végül a párbeszéden kell alapulnia, elutasítva minden más eszközt, amellyel az igazságot el lehet látni az Ige mellett. A kifejezések elhelyezésének sorrendje talán meglepő, a harmadik helyen a „beszél”, amely a mottó csúcspontját képezi. De ez a meglepetés eltűnik, ha emlékezünk arra, hogy a cseh reformáció milyen nagy jelentőséget tulajdonít Isten szavának szabadságának. A felszabadító Ige szabad hirdetése önmagában „a legszabadabb cselekedet” (actus liberimus omnium), és képes felszabadítani a kereszténységet babiloni fogságából. Újra és újra, még a legnagyobb elnyomás idején is, a cseh protestáns keresztények megtapasztalták azt a tényt, hogy „Isten Igéje nincs láncolva” (2Tim 2,9), és éppen ellenkezőleg, teret teremt a szólásszabadság körül . E tapasztalatokból és hagyományokból kiindulva a kar alapítói elkötelezték magukat amellett, hogy a Kar a szólásszabadság menedékévé válik, amely Isten szavának szabadságában gyökerezik.

A jelkép középső részén, a kehely bal és jobb oldalán találós kérdés található a Szentírásra való két hivatkozás formájában - 3Móz 2:13 és Márk 9:49. Mindkét szakaszban megtalálható a „só” (latin sal) szó. A mottó és a Szentírás -idézetek közötti kapcsolat világossá válik, amikor rájövünk, hogy a mottóban szereplő három szó (Sapere, Agere, Loqui) kezdőbetűi együtt alkotják a latin SAL szót.

De mi köze a teológiának és a teológiai képességnek a sóhoz? Mi vezetett elődeinkhez, akik a jelkép kialakítását választották, hogy ezt a két szakaszt kiválasszák a Biblia azon sok helyéről, ahol a sót említik? Ma már csak találgatni tudunk arról az exegézisről, amelyre gondoltak. Eléggé biztosak lehetünk azonban abban, hogy a Márk -idézetnek az a változata, amely előttük volt, olyan volt, amelyet az eredeti kéziratok talán nem támasztanak alá, de gyakran megtalálhatók a Biblia református fordításaiban. E változat szerint Jézus szavai a következők voltak: „Minden áldozatot sóval sóznak meg.” Meglepődünk azon a tényen, hogy mindkét szakaszban a „só” szó szorosan kapcsolódik az áldozati áldozat fogalmához. A 3Móz 2:13 így szól: „Minden gabonaáldozatát ízesítse sóval. Ne hagyd ki Istened szövetségének sóját gabonaáldozataidból. Adjon sót minden kínálatához. ”

A teológia mint hivatkozás az áldozatra? A Kar alapítói azt akarták hangsúlyozni, hogy a Karnak továbbra is a keresztény üzenet lényegére kell irányítania - Krisztus keresztáldozatára? Talán. De talán valami másra is gondoltak, amikor megtervezték az emblémát. Mindkét idézetben a sót kiegészítő összetevőként említik, amely feloldódik és szétszóródik az áldozati áldozatban. És ez az önfeloszlatás és önfeloszlatás a teológia egyik alapvető funkciója. Azáltal, hogy megkérdőjelezi saját önfenntartási ösztöneit, gondolkodásának egészét, cselekvését és beszédét a keresztény és a polgári közösségek szolgálatába állítja, figyelmezteti és megvédi őket az egoizmus romlásától, és arra ösztönzi őket, hogy önzetlenül szolgálják azokat, akik a világon a legkevésbé fontosnak tartják. Ily módon a teológia hozzájárulhat ahhoz, hogy az emberi család ne veszítse el az önmegtagadás és az önkéntes lemondás dimenzióját, amely nélkül sem emberi méltóságú élet, sem békés együttélés nem lehetséges.

Helyszínek

  • Prague

    Protestant Theological Faculty Charles University in Prague Černá 9, P.O.Box 529 CZ-115 55 Praha 1 Czech Republic, , Prague

    Kérdések